Mot en miljövänligare förbindelsefartygstrafik – regeringen förbinder sig att göra långa avtalsperioder för förbindelsefartygstrafiken möjliga

I samband med budgetmanglingen har regeringen förbundit sig att göra längre avtalsperioder för förbindelsefartygstrafiken möjliga. I stället för nuvarande fem år ska avtalsperioder på 15 år vara möjliga. För att detta ska gå att genomföra gör regeringen en förordningsändring.

Skärgårdsdelegationen har länge lyft fram behovet av att förnya förbindelsefartygstrafikens materiel. För närvarande består materielen i förbindelsefartygstrafiken av en brokig skara som till största delen är mycket gammal. Långa avtalsperioder har flera positiva konsekvenser: det blir möjligt att övergå till miljövänligare fartygsmateriel och ger stabilitet i ordnandet av skärgårdstrafiken samtidigt som tillförsikten att man kan bo i skärgården stärks. En fungerande skärgårdstrafik är grunden för en levande skärgård.

"Även med tanke på den övergripande säkerheten och försörjningsberedskapen är långa avtalsperioder en betydande förbättring", konstaterar delegationens ordförande Mikko Ollikainen. ”Jag är nöjd över att ärendet framskrider och jag tror att de positiva effekterna också syns inom andra områden, som till exempel investeringar, teknologisk utveckling och Östersjöns tillstånd.”

Med längre avtalsperioder blir det möjligt att utveckla förbindelsefartygstrafiken i enlighet med skrivelsen i regeringsprogrammet. I statsminister Petteri Orpos regeringsprogram finns en skrivelse om att en fungerande skärgårdstrafik tryggas, bestämmelserna som reglerar skärgårdstrafiken uppdateras och att man strävar efter att förnya fartygsbeståndet inom skärgårdstrafiken särskilt i fråga om förbindelsefartygstrafiken och i den mån det är möjligt också elektrifiera fartygen.